PENGARUH PENGGUNAAN MEDIA PEMBELAJARAN PLOTAGON DALAM MENINGKATKAN BERFIKIR KRITIS SISWA KELAS X
Main Article Content
Abstract
This study aims to determine the effect of using Plotagon learning media in improving students' critical thinking in Civics learning at SMAN 2 Prabumulih. This study used a quantitative approach with a quasi-experimental method consisting of an experimental class and a control class. The population in this study was all class X with a total of 267 students, with research samples from classes X.4 and X.5 totaling 64 students taken using simple random samplingtechniques. Data collection techniques in this study used Likert scale questionnaires, observation and documentation. Based on the results of this study, it shows that the use of Plotagon learning media has an effect on improving students' critical thinking. This was proven based on the results of hypothesis testing using the independent sample t-test with the help of SPSS 29, which obtained a significant value of 0.00 with a value (α) of 0.05. Thus the results obtained are sig. 0.00 < 0.05 then the decision taken is Ho rejected and Ha accepted. So it can be concluded that there is an influence of using Plotagon learning media in improving students' critical thinking in Civics learning at SMAN 2 Prabumulih
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
References
Ailulia, dkk. (2022). Analisis penerapan media video pembelajaran menggunakan aplikasi plotagon terhadap pemahaman konsep bangun data kelas V. Polinomial: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 47-56
Cahyani, N.M.D., dkk. (2022). Pemanfaatan media video animasi dalam pembelajaran menulis teks eksplanasi pada siswa kelas VIII SMP Negeri 2 Melaya. Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiskha, 12(4), 417-426
Destiana, Tanti (2019). Penggunaan aplikasi media animasi tiga dimensi untuk meningkatkan.kemampuan bernalar kritis siswa pada materi pokok struktur dan fungsi sel.
Ismauza D. (2013). Pengembangan instrumen kemampuan berpikir kritis matematis untuk siswa SMP . Prosiding seminar nasional sains dan matematika jurusan pendidikan MIPA FMIPA UNTAD. Palu.
Kemendikbud. (n.d.). Salinan Kompetensi Inti dan Kompetensi dasar . 44-46.
Ermayanti, Adam. Y. (2020). Measuring biology educations student critical thinking skill using online system. Jurnal of physics : conference series , 1480 (1).
Fatihah, Husnul, dkk (2022). Pendampingan pembuatan media pembelajaran berbasis TIK bagi guru dalam MGMP PPKn SMP.
Mardhiyah, d. (2021). Pentingnya Ketrampilan Belajar di Abad 21 sebagai Tuntutan dalam Pengembangan Sumber Daya Manusia. Lectura : Jurnal Pendidikan , 33.
Mufidah, A.,Agustina (2023). DE ASIGION (DIGITAL PLOTAGON ANIMATIONVIDEO) AS A MIDDLE SCIENCE LEARNING MEDIA TO AVOID SDGS 2030. INSECTA : Integrative Science Education and Teaching Activity Journal, 4(1)
Munandar, H. S. (2018). Pengaruh Model Pembelajaran berbasis masalah berbantuan media animasi terhadap kemampuan berpikir kritis dan hasil belajar fisika siswa SMAN 5 Mataram. Jurnal Pendidikan Fisika dan Teknologi , 111-120.
Mustaqim , I. (2017). Pengembangan media pembelajaran berbasis augmented reality. Jurnal Edukasi Elekro, 1(1)
M.Ridho, dkk (2021). Pengaruh penggunaan media animasi dan pengetahuan awal siswa terhadap kemampuan bernalar kritis siswa pada materi sistem pencernaan makanan manusia SMA Swasta Hang Tuah Belawan
Ningrum, E. (2016). Pengembangan sumber daya manusia bidang pendidikan. Jurnal Geografi Gea, 9(1)
Purwanto & Meinarsih, Y. (2018). Animasi Pembelajaran Biologi Untuk Kelas X SMA Berbasis Multimedia. Smart Comp : Jurnalnya Orang Pintar Komputer 7(2), 281-285.
Putra, R.W. (2021). Pengantar desain komunikasi visual dalam penerapan. Penerbit Andi
Rakhmat, N.U.(n.d) PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN SAINS TEMA BUMIKU MENGGUNAKAN PENDEKATAN STEAM BERBASIS PLOTAGON.
Ramdani, P. (2021). Media Pembelajaran Animasi (Vol.1). Rinda Fauzian
Ruwaida, H. (2019). Proses kognitif dalam taksonomi bloom revisi : analisis kemampuan mencipta (c6) pada pembelajaran fikih mi miftahul anwar desa banua lawas. Al-Madrasah : Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 4(1), 51-76
Sukiyasa, K. &. Sukoco (2013). Pengaruh media animasi terhadap hasil belajar siswa materi sistem kelistrikan otomotif. jurnal pendidikan vokasi , Vol 3.
Uribe Enciso, O. L. (2017). Critical thinking and its importance in education : Some Reflections . Rastros Rostros, 78-88.
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian Pendidikan . Bandung: Alfabeta.
Sugiyono. (2017). Metode penelitian kuantitatif, kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta, CV.