Analisis Penggunaan Media Pengenalan Bahasa Inggris Pada Anak Usia Dini

Main Article Content

taruni suningsih
Vira Fitriani
Hans Apacelta
Adhea Afiani

Abstract

Media is very influential in the success of learning. Because with learning media the learning atmosphere will be more interactive and fun. However, educators still often make mistakes in choosing learning media, which can cause children to not be interested in using the learning media. This discussion aims to analyze the use of diverse and fun learning media in introducing English to young children. The author uses a qualitative method carried out by direct observation. The results of this research show that the use of diverse and fun learning media such as flashcards, picture story books, vocabulary cards, and movement and song methods is very effective in introducing English to young children. Therefore, the use and selection of media as a means of learning is very important to achieve the teaching and learning process, especially to introduce English to early childhood.

Article Details

Section
Articles

References

Andriani, Y. W. D. I., & Rahayu, S. T. W. (2022). Peningkatan Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Melalui Buku Cerita Bergambar. Amal Ilmiah : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 50.

Ani Daniyati, Ismy Bulqis Saputri, Ricken Wijaya, Siti Aqila Septiyani, & Usep Setiawan. (2023). Konsep Dasar Media Pembelajaran. Journal of Student Research, 1(1), 282–294. https://doi.org/10.55606/jsr.v1i1.993

Arent, E., Nasution, Thesalonika, E., Azis, F., Shofiyah, S., Jakob, J. C., Marlena, R. (2023). Metode penelitian kualitaf.

Dariyatun. (2019). Model Pembelajaran Bermain Kartu Kosakata Guna Meningkatkan Kemampuan Bahasa pada Anak Usia di Kelompok Bermain. JPI (Jurnal Pendidikan Indonesia): Jurnal Ilmiah Pendidikan, 5(1), 52–64.

Dewi, K. (2021). Pentingnya Media Pembelajaran untuk Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(1), 47–57.

Husna, K., & Supriyadi, S. (2023). Peranan Manajeman Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa. AL-MIKRAJ Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN 2745-4584), 4(1), 981–990. https://doi.org/10.37680/almikraj.v4i1.4273

Izzah, Z. (2017). Penggunaan Media Vidio Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris. Universitas Muhammadiyah Purwokerto, 32.

Kotijah, S., Yanti, S., & Khudori, M. (2022). Upaya Meningkatkan Kemampuan Bahasa Anak Melalui Media Buku Cerita Bergambar Di Paud Riadini Trikarya Purwodadi. Jurnal Tazkirah: Transformasi Ilmu-Ilmu Keislaman, 7(1), 70–87.

M. Taufik Akbar, M. Ridwan, & Puspita Sari. (2023). Factors Related To Exclusive Breast Feeding To Mothers Who Have Babies in the Working Area of Semerap Public Health Center Kerinci District 2022. International Journal Of Health Science, 3(1), 161–169. https://doi.org/10.55606/ijhs.v3i1.1378

Manikam, A. F. J. (2021). Peningkatan Kemampuan Kosakata Bahasa Inggris Anak Melalui Gerak Dan Lagu Di Taman Kanak-Kanak. TEMATIK: Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 64. https://doi.org/10.26858/tematik.v5i2.20287

Ningsih, E. F. A., Wisudaningsih, E. T., & Travelancya, T. (2022). Penerapan Gerak dan Lagu dalam Pengenalan Bahasa Inggris Untuk Anak Usia Dini di Taman Posyandu Nurul Barokah Krucil. Martabat: Jurnal Perempuan Dan Anak, 6(1), 46–64. https://doi.org/10.21274/martabat.2022.6.01.46-64

Nurfadhillah, S., Ningsih, D. A., Ramadhania, P. R., & Sifa, U. N. (2021). Peranan Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD Negeri Kohod III. PENSA : Jurnal Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 243–255.

Okfia, W., & Jaya, I. (2021). Konstruktivis Teori dalam Pengenalan Kosa Kata Bahasa Inggris dengan Menggunakan Flashcard di Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(1), 163–171.

Pramawati, A., & Wirastuti, P. (2021). Pembelajaran Bahasa Inggris Dengan Media Kreatif. Jurnal Santiaji Pendidikan, 11 (2).

Sari, N. I., Mulyani, S., & Septiani, E. (2020). Meningkatkan Kemampuan Bercerita Anak melalui Media Gambar di Lingkungan Rt 017, Rw 08, Jatinegara, Jakarta Timur. Jurnal PkM Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 216. https://doi.org/10.30998/jurnalpkm.v3i2.4335

Wahyuni, Y., Andriani, D. I., & Rahayu, S. T. W. R. (2019). Peningkatan Kemampuan Berbicara Bahasa Inggris Melalui Buku Cerita Bergambar. Amal Ilmiah : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1).

Warda, Y., & Kumalasari, I. (2022). Penggunaan Media Flashcard Untuk Mengenalkan Kosakata Dasar Bahasa Inggris Pada Anak Usia Dini. Jurnal Ansiru PAI: Pengembangan Profesi Guru Pendidikan Agama Islam, 516–522.

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.