Pemanfatan Media Digital Youtube Pada Anak Usia 4-6 Tahun Dalam Pembelajaran Bahasa Inggris
Main Article Content
Abstract
Communication technology and science are growing in this digital era, allowing us to easily get information and entertainment. Social media is now used by everyone, including children, to find information and entertainment. One of the most popular platforms for seeking information and entertainment from various groups is YouTube.Strong skills and understanding in English are very important, given that English is an international language. In general, young children are not yet able to speak fluently so they have difficulty in pronouncing English naturally. The purpose of this study is to determine the benefits of Youtube media on English learning for very young learners. The method used in this research is a qualitative method using descriptive data such as interview lists, field observation reports, transcripts of conversations, and observation notes. The results of the analysis conducted on 4 children in the TPI Indralaya Complex show that Youtube can significantly increase children's English vocabulary.
Article Details
References
Alam, S. K., & Lestari, R. H. (2019). Pengembangan Kemampuan Bahasa Reseptif Anak Usia Dini dalam Memperkenalkan Bahasa Inggris melalui Flash Card. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1), 284. https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.301
DN, J. E. W., & Okta, J. (2021). Pemanfaatan Situs Web Youtube Sebagai Wahana Promosi Dan Sumber Pendapatan Tambahan Bagi Pemerintah Desa. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 99–108. https://jurnal.mdp.ac.id/index.php/fordicate/article/download/1629/461
Hakim, L. N. (2019). The Implementation of Youtube in Teaching Vocabulary for Young Learners. Journal of Advanced English Studies, 2(1), 13. https://doi.org/10.47354/jaes.v2i1.50
Haryadi, M. (2019). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Ajar dalam Meningkatkan Minat dan Motivasi Belajar. Jurnal Komunikasi Hasil Pemikiran Dan Penelitian, 5(1), 135–159. https://journal.uniga.ac.id/index.php/JK/article/view/588
Hayati, M., & Rahimia, R. F. (2021). Pemanfaatan Youtube Channel Cocomelon Sebagai Media Pengenalan Kosa Kata Bahasa Inggris Anak. Al-Hikmah : Indonesian Journal of Early Childhood Islamic Education, 5(1), 14–26. https://doi.org/10.35896/ijecie.v5i1.178
Hermawan, F. (2022). Analisis Minat Masyarakat Pengguna Platform YouTube Sebagai Media Komunikasi Digital Masa Kini. JURNAL MANAJEMEN, 14(3), 2022–2564. https://doi.org/10.29264/jmmn.v14i3.11565
Iskandar, T. P., & Nadhifa, R. A. F. (2021). Fenomena Penggunaan Youtube Channel Pada Anak Usia Dini Di Masa Pendemic Covid-19. Jurnal Ilmiah LISKI (Lingkar Studi Komunikasi, 7(2), 2442–4005. http://journals.telkomuniversity.ac.id/liski106JurnalIlmiahLISKI%0Ahttps://journals.telkomuniversity.ac.id/liski%0Ahttp://journals.telkomuniversity.ac.id/liski106JurnalIlmiahLISKI%0Ahttps://journals.telkomuniversity.ac.id/liski
Mahardhika, F., Kusumawardani, R., & Asmawati, L. (2020). Pengaruh Media Youtube Terhadap Pengenalan Kosakata Bahasa Inggris Anak Usia 5-6 Tahun. American Ethnologist, 47(2), 209. https://doi.org/10.1111/amet.12914
Maulana, R., Martha, D., & Sokibi, P. (2019). Perancangan Dan Pembuatan Game Edukasi Untuk Pembelajaran Bahasa Inggris Kelas 1 Sd Berbasis Android (Studi Kasus : Sdit Sabilul Qur’an Endikia). Proceeding SINTAK, 3(1), 8. https://unisbank.ac.id/ojs/index.php/sintak/article/view/7561
Pulungan, M., Maharani, S. D., Waty, E. R. K., Safitri, M. L. O., Suganda, V. A., & Husni, F. T. (2022). Development of E-Student Worksheets in the form of Picture Stories Using Live Worksheets in Primary Schools. Jurnal Iqra’ : Kajian Ilmu Pendidikan, 7(2), 157–167. https://doi.org/10.25217/ji.v7i2.1759
Reynata, A. V. E. (2022). Penerapan Youtube Sebagai Media Baru Dalam Komunikasi Massa. Komunikologi : Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi, 19(2), 96–101. https://komunikologi.esaunggul.ac.id/index.php/KM/article/download/514/254
Surandika, A., Gunadi, A. A., & Jaya, S. A. (2020). Penggunaan Youtube sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh pada Kelas III Sekolah Dasar Islam An – Nizomiyah. Prosiding SEMNASLIT LPPM UMJ, 161–171. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/semnaslit/article/view/8781
Tinambunan, T. M., & Siahaan, C. (2022). Pemanfaatan Youtube Sebagai Media Komunikasi Massa Di Kalangan Pelajar. Jurnal Mutakallimin : Jurnal Ilmu Komunikasi, 5(1), 14–21. https://doi.org/10.31602/jm.v5i1.6756
Utami, F. T., & Zanah, M. (2021). Youtube Sebagai Sumber Informasi Bagi Peserta Didik di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Sinestesia, 11(1), 78–84. https://doi.org/10.53696/27219283.64
Wahyuningsih, S. P., Budiman, M. A., & Sari, V. P. (2022). Analisis Manfaat Penggunaan Youtube Sebagai Media Pembelajaran Online Bahasa Inggris dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa. Praniti: Jurnal Pendidikan, Bahasa, Dan Sastra, 2(1), 1–7. https://jurnal.unw.ac.id/index.php/praniti/article/view/1472
Zalu, S. (2020). Strategi Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif, h. 38. Jurnal, 4, 28–38.